/

Bakterijske infekcije kože - Impetigo, Folikulitis, Erizipel i celulitis, Eritrazma

Bakterijske infekcije kože

Milioni različitih bakterija nalaze se na koži i sluznicama zdravih ljudi. Oštećenja kože (ogrebotine, posekotine, ubodi insekata itd.) predstavljaju ,,ulazna mesta“ za nastanak bakterijskih infekcija kože.  Različite bakterije mogu biti izazivači infekcija kože, ali najčešće su to bakterije iz grupe streptokoka i stafilokoka.

Bakterijske infekcije kože pogađaju osobe svih starosnih dobi i manifestuju se u različitim formama. Najčešće bakterijske infekcije kože su: impetigo, folikulitis, celulitis, erizipel, eritrazma.

Impetigo

Impetigo predstavlja površnu bakterijsku infekciju kože koja najčešće pogađa decu u dobi od 2. do 5. godine života. Bolest uzrokuju zlatni stafilokok i piogeni streptokok. Prve promene na koži predstavljaju sitni mehurići okruženi crvenilom koji brzo pucaju, a na njihovom mestu nastaju žuto-smeđe kruste. Promene se tipično nalaze na licu, poglavini i ekstremitetima. Ukoliko se reaguje na vreme i adekvatno leči, impetigo prolazi bez komplikacija i ožiljaka.

Folikulitis

Impetigo_edited.jpg

Folikulitis predstavlja često dermatološko oboljenje koje se karakteriše zapaljenjem folikula dlake. Najčešći izazivači folikulitisa su bakterije i gljivice. Faktori koji doprinose nastanku  folikulitisa su: uska odeća, brijanje, depilacija, korišćenje javnih bazena, sauna i turskih kupatila,  kao i druge bolesti i stanja (dijabetes, HIV infekcija, akne). Folikulitis se može javiti na bilo kom delu tela gde postoje folikuli dlake. Karakteriše se pojavom crvenih čvorića i gnojanica oko folikula dlake, koji su često praćeni, crvenilom, svrabom, osećajem peckanja kože. Blaži oblici folikulitisa prolaze bez komplikacija uz upotrebu lokalne terapije. Kod težih formi neophodno je duže lečenje sistemskom terapijom uz poštovanje smernica i saveta za prevenciju.

Erizipel i celulitis

Erizipel (Crveni vetar) je relativno česta bakterijska infekcija kože koja zahvata gornji deo dermisa, izvana najčešće bakterijom Streptococcus pyogenes. Celulitis predstavlja infekciju dubljih slojeva kože (derma i hipoderma). Izazivač je najčešće piogeni streptokok, ređe zlatni stafilokok. Infekcija može nastati na zdravoj koži (mikrotrauma) ili kod osoba koje imaju druga dermatološka oboljenja poput venskih ulceracija na nogama, gljivičnih oboljenja stopala, ekcema. I erizipel i celulitis praćeni su opštim infektivnim simptomima (malaksalost, jeza, drhtavica, povišena telesna temperatura). Kod erizipela zapaljenje je u gornjim delovima kože, dok celulitis predstavja infekciju i dubljih slojeva kože. Najčešće se javlja na jednoj potkolenici ili licu, ali može zahvatiti bilo koji deo kože. Promene su tople, crvene i bolne. Lečenje podrazumeva primenu sistemskih antibiotika uz simptomatsku terapiju i mirovanje. Recidivi su česti, zbog čega lečenje treba usmeriti na predisponirajuće faktore i oboljenja koja predstavljaju ulazna vrata za infekciju.

Eritrazma

Eritrazma je blaga površna infekcija kože koju izaziva bakterija Corynebacterium minutissimum. Promene na koži se javljaju u pregibima (u pazusima, preponama, ispod dojki i glutealno) u vidu crvenosmeđih jasno ograničenih polja sa ljuspanjem. Ovo oboljenje se najčešće viđa kod ljudi koji žive u toplim i vlažnim klimatskim uslovima, kao i kod gojaznih osoba, osoba koje se pojačano znoje i kod obolelih od dijabetesa. Terapija podrazumeva primenu topijskih antibiotika, u ređim slučajevima i sistemske antibiotske terapije.